torsdag 2 januari 2014

140102, Chau Doc - Can Tho

140102, Chau Doc - Can Tho
Buss idag. Jag hade för mig att det var två dagar båt.
Chau Doc har ca 120000 inv och Can Tho har ca 2 miljoner
och Can Tho är en central ort i Mekongs delta.
Frukost 0630 och avfärd ner floden till 0715.

Roddbåt tvärs över floden till den flytande byn. Mycket
fiskodlingar där. Man framställde också fiskfoder. Det luktade
minst sagt.
Tillbaka till andra sidan igen och buss till några tempel.
70% av befolkningen är buddhister.

Efter dessa besök buss en bit och besök i en "träskskog".
Det var inte mangrove men underlaget var vatten. Först
motorbåt en bit och sedan roddbåt. Mycket fåglar som sjöng
men svårt att fota.
Efter detta dags för lunch som ingick. I rispapper
virade man in ris/nuddlar, lade till sallad och gurka och
fisk eller kyckling. När rulle var klar doppade man den i
en kryddig sås. Mycket godare än vårrullar och det kändes
genuint. Det blev inte sämre av att man kunde vila på maten
i en hängmatta. Intensiv och lyckad början på dagen.

125 km i buss tog sedan fyra timmar. Sedan kommer vi till
Van Phat 1 Hotel i Can Tho som är det finaste hotellet hittils. När jag
jämför med andra arrangörers hotell står sig dett väl i konkurransen.

Vi var inte framme förrän 1700 så det blir lite tid att utnyttja allt
som finns här. Middag (ingår) kl 1900.

Can Tho är med två miljoner invänare nästan lika stort som P P.
Mycket mera ordning och reda här än i Kambodja.
01 Roddbåt till flytande byn
02 Roddbåt till flytande byn
03 Flytande byn
04 Fiskodling flytande byn
05 Fiskfoderframställning. Luktar.
06 Flytande byn
07 Flytande byn
08 Shop along
09 Tempelbesök
10 Möte med färja
11 Buddhisttempel
12 Svastikan symbol för reinkarnation
13 Floden
14 Vi fotar varandra
15 Träsket
16 Träsket
17 Träsket
18 Lunchbuffe
19 Demolunchrulle
20 Äntligen vila på maten
21 Hyffsat hotell Van Phat 1 Hotel Can Tho

8 kommentarer:

  1. Härhemma verkar det som jag har varmvatten igen - peppar, peppar! Firar det genom att dricka bubblat som blev över från i förrgår. Smakar bra idag också// Majvor

    2 januari 2014 08:49

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas det går bättre med varmvattnet imorgon!

      Radera
  2. Vilka fina bilder! Jag börjar längta till Vietnam....G-N

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår det. Men Kambodja var verkligen en postiv överaskning också.

      Radera
  3. Håller med om att bilderna är fina. Här är så mörkt men kollade att dagen faktiskt är 10 min längre men det märks ju knappt, Ha de
    Ewa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varje resa har en början och ett slut. Mot slutet fokuserar man mer och mer på hemresan och visst blir det skönt att komma hem.

      Radera
  4. Du vetksr ha det riktigt bra där borta. Går ingen nöd på mig heller. Har skrivit lite på bloggen igen.
    Kenneth

    SvaraRadera
  5. Jag ser att ni också har/har haft det bra. Vi har nu lördag, söndag kvar här i HCMC innan hemresan.

    SvaraRadera