måndag 23 december 2013

131223, Siem Reap

131223, Siem Reap
Upp vid halv sju för en snabb dusch-
Vi hade beställt  tuK tuk till Angkor Wat klockan 8.
Under frukosten berättade jag för reskompisen Ulrik om att mitt nätverkskort pajat.
-Jamen det finns en knapp för trådlöst nätverk bland funktionstangenterna.
Du har säkert kommit åt den
Efter frukosten testade jag att tryckja på alla knappar och mycket riktigt.
Nätverket pep igång.
Ulrik är verkligen mycket smartare än en chalmerist!
Idag har vi så besökt tre av templen här.
Angkor Wat, Angkor Thom och Ta Prom.

Den yttre muren mäter 1024x802 m och är 4,5 m hög. Den är omgiven av gräs som är 30 m brett. Mot ena
änden finns en flera hundra meter bred gräsyta. Anläggningen är sedan omgiven av en vallgrav som nogär 200 m bred.
När London var en stor stad med 50000 invånare bodde i Angkor 1 miljon.
Monumentalt och symmetri är ord som jag tänker på när jag går runt här.
Bilderna får tala.

01 Smiley's Guest House Siem Reap
02 Tuk tuk till Angkor Wat
03 Stopp för tankning
03a-Angkor-Wat-from-the-air (Wikipedia)
04 Angkor Wat
05 Angkor Wat
06 Man får göra det mesta
07 Angkor Wat
08 Angkor Wat
09 Angkor Wat
09 Angkor Wat
10 Angkor Wat
11 Hundratals meter med historieberättande väggar
12 En och annan gratisbesökare
13 Angkor Wat
14 Angkor Wat

15 Ganska lätt uppför, svårt nedför
16 Angkor Wat
17 Uppifrån tornen mot entren
18 Nedför
19 Lite linslus är man väl
20 Mindre stenar än inka, samma  passning
21 Porten till Angkor Thom
22 Angkor Thom
23 Angkor Thom
24 Angkor Thom
25 Angkor Thom
26 Ta Prohm
27 Ta Prohm

2 kommentarer:

  1. Fantastiskt!
    Hoppas jag också kommer att vara där snart.

    SvaraRadera
  2. Angkor Wat är en verklig megasevärdhet.

    SvaraRadera